مقالات رادطب نقش جهان

اتاق کار کثیف بیمارستان به چه قسمتی گفته می شود؟

اتاق کار کثیف بیمارستان

اتاق کار کثیف بیمارستان از مهم‌ترین عناصر در بخش مراقبت ویژه کنترل عفونت در بیمارستان‌ها می‌باشد. پرسنل بعد از استفاده از لوازم و تجهیزات پزشکی برای بیماران، تمامی این لوازم را برای تمیز و ضدعفونی کردن، به اتاق کار کثیف در بیمارستانها انتقال می‌دهند. در مقابل بخش‌هایی از بیمارستان بخصوص بخش جراحی برای جلوگیری از گسترش آلودگی و حفظ سلامت بیماران نیاز به اتاق تمیز بیمارستان دارند. در اتاق کثیف در بیمارستان ابزارها، وسایل و تجهیزات پزشکی آلوده را قرار داده تا انتشار و گسترش آلودگی و عفونت کنترل شود. همچنین اتاق کار کثیف در بیمارستانها و لنژ بیمارستان بیشترین استفاده را برای جمع آوری لباس‌ها و ملحفه‌های کثیف، پسماند و … دارند.

در ادامه این مطلب از وب سایت مجموعه هتلینگ بیمارستان رادطب نقش جهان به پرسش‌هایی از قبیل اتاق کار کثیف در بیمارستان چیست؟ اتاق کار تمیز در بیمارستان چیست؟ لنژ بیمارستان چیست؟ پاسخ داده و بیشتر به اتاق کثیف در بیمارستان و تجهیزات اتاق کثیف خواهیم پرداخت.

اتاق کار کثیف بخش اساسی در روند مراقبت‌های بیمارستانی

در پاسخ به این پرسش که اتاق کثیف در بیمارستان چیست؟ می‌توان گفت اتاق کار کثیف و اتاق کار تمیز از انواع اتاق های بیمارستان و اصلی‌ترین بخش‌های بیمارستان هستند که برخلاف ظاهر نه چندان پر زرق و برق و غیر معمول خود، از عملکرد مهم و تاثیرگذاری در کنترل عفونت برخوردار هستند.

زمانی که بیماران با تجهیزات و وسایل پزشکی در تماس باشند، کلیه این تجهیزات به عنوان منبع عفونت شناخته می‌شوند که باید تمیز شده و برخی از آنها دور ریخته شوند. در چنین شرایطی اتاق کثیف در بیمارستان به عنوان یک پوشش رفتارکرده و برای جلوگیری از گسترش عفونت در سایر بخش‌های بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت در بیمارستان در فرایند معاینه تا درمان بیماران گردش کار بین ایستگاه‌های مختلف اعم از اتاق معاینه، بخش جراحی و… انجام می‌شود. اتاق تمیز و کثیف در بیمارستان این اطمینان را حاصل می‌کند که آلودگی و عفونت بین مناطق و بخش‌های مختلف که از تجهیزات پزشکی استفاده می‌کنند منتقل نشوند.

عکس اتاق کثیف

عکس اتاق کثیف

استفاده از اتاق کثیف در بیمارستان

شاید این سوال ایجاد شود که با وجود الزامات بهداشتی که برای تمیز کردن و پاکیزه نگه داشتن بیمارستان‌ها وجود دارد، آیا همچنان نیازی به اتاق کار کثیف می‌‌باشد؟

در اینجا منظور از کثیف، یک آشفتگی قابل رویت نیست. بلکه به این معنا است که بعد از استفاده‌ی بیماران از تجهیزات بیمارستانی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از سرایت بیماری بین بیماران مختلف و همچنین جلوگیری از انتقال بیماری به افراد حساس‌تر نظیر کودکان، سالمندان و افراد با نقص ایمنی، این اقلام به اتاق کار کثیف در بیمارستانها منتقل می‌شوند.

در حقیقت اتاق کثیف بیمارستان برای جمع‌آوری و نگهداری از ضایعات استفاده می‌شود. اگر این قبیل از لیست اقلام هتلینگ بیمارستان به‌درستی مدیریت نشوند ممکن است فاجعه و خطر جدی رخ دهد.

این اتاق به نحوی طراحی شده است که مانع انتشار عفونت می‌شود. ماشین‌آلات مورد استفاده و تجهیزات اتاق کثیف نظیر دستگاه‌های ضدعفونی کننده و شستشوی رختخواب و … مجهز به فناوری‌های پیشرفته کنترل عفونت بدون دخالت دست و چرخه‌‎های ضدعفونی خودکار برای اطمینان هرچه بیشتر از جلوگیری از گسترش عفونت می‌باشند. در حقیقت باید اظهار کرد اتاق کار کثیف، یک اتاق بسیار تمیز و ضد عفونی شده است.

موارد استفاده از این اتاق به شرح زیر می‌باشد:

  • تمیز کردن، ضدعفونی و ذخیره‌سازی تجهیزات پزشکی
  • دفع مواد زائد بالینی،ملافه‌های کثیف، نمونه‌های مربوط به بیماران و سایر ضایعات
  • ذخیره‌ی وسایل استریل مانند پانسمان زخم، ملافه‌ها، لوازم و تجهیزات بلااستفاده غذا و نوشیدنی، وسایلی که از قبل تمیز و ضدعفونی شده‌اند مانند صابون، محصولات مراقبت از دهان، لوسیون‌ها و …

در پایان باید خاطر نشان کنیم که اتاق‌های ابزار و تجهیزات براساس استاندارد NFPA و استاندارد CMS نباید قفل شوند. از آنجایی که اتاق کار کثیف نیز در این دسته قرار دارد، نباید قفل شود.

اتاق تمیز و اتاق کثیف بیمارستانی چه تفاوتی با هم دارند؟

در اتاق تمیز عموما کارهای تمیز انجام گرفته و تمامی تجهیزات موجود در آن تمیز و استریل است؛ اما در اتاق کثیف تنها ملزومات و وسایل بیمارستانی آلوده انتقال داده می‌شود و می‌بایست استریل و ضدعفونی شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *