مقالات رادطب نقش جهان

بخش اطفال بیمارستان و ویژگی‌ های آن

بخش اطفال

بخش اطفال و نوزادان مربوط به کودکتنی است که در اثر ابتلا به بیماری‌های مختلف به مراقبت‌های خاصی نیاز دارند تا سلامت جسمی و روانی خود را بازیابند. هتلینگ بیمارستانی این بخش باید گونه‌ای طراحی شود که کودکان کمتر دچار اضطراب و تنش شوند و به سادگی نیازهای روحی و احساسی آنها برطرف گردد. این ضرورت مهم باعث شد تا این مقاله هتلینگ بیمارستانی رادطب نقش جهان را به این موضوع اختصاص دهیم.

ویژگی‌های بخش اطفال بیمارستان

در مقاله انتخاب بیمارستان مناسب برای کودکان می‌توانید با تمامی اصول و نکات مربوط به بیمارستان مناسب برای کودکان آشنا شده و برای کودک دلبندتان بهترین و مجهزترین بیمارستان را انتخاب کنید. اما در اینجا قصد داریم مهم‌تری ویژگی‌های بخش اطفال یک بیمارستان را شرح دهیم. برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این بخش عبارتند از:

محیط بخش اطفال بیمارستان

حال و هوای بخش اطفال و کودکان باید به گونه‌ای طراحی شود که حس نشاط و شادی به کودک القا کند. بهتر است دیوار اتاق‌ها رنگ‌های شادی همچون آبی و صورتی داشته و پرده‌های اتاق‌ها شکل‌های کارتونی و شاد داشته باشند. با این کار کودک بستری شده احساس راحتی بیشتری داشته و بستری شدن روحیه کودک را تضعیف نمی‌کند.

همچنین در این بخش باید اتاق اسباب بازی وجود داشته باشد تا بچه‌ها بتوانند ساعاتی از روز را در آنجا بازی کرده و سرگرم شوند. بنابراین بهتر است انواع وسایل بازی، تفریح و سرگرمی برای کودکان فراهم گردد. همچنین لازم است بخش کودک مجهز به تخت بیمارستانی مناسب اطفال باشد تا کودک احساس راحتی داشته و اذیت نشود.

دسته بندی اطفال براساس گروه سنی

پرسنل بخش اطفال بیمارستان باید کودکان را باتوجه به گروه سنی آنها در یک اتاق باهم قرار دهند نه براساس بیماری آنها. همچنین هر اتاق باید دارای تلویزیون باشد تا کودک بتواند انیمیشن‌ها و برنامه‌های مورد علاقه خود را ببیند. بویژه کودکان با بیماری‌های خاص که باید مدت زمان زیادی را روی تخت بگذرانند.

پرسنل خوش اخلاق

تمامی پرسنل بخش اطفال بیمارستان از پرستار، پزشک و حتی خدمه باید خوش رفتار باشند و رویه، صبر و تحمل بالایی داشته باشند. زیرا بستری بودن در بیمارستان برای بزرگسالان یز دشوار است چه برسد برای کودکان. بنابراین پرستاران باید بتوانند از همان زمان ورود با کودک دوست باشند.

اخم، گریه و اوقات تلخی کودکان از بَدو ورود به بیمارستان کاملا طبیعی است. زیرا کودک از بیمارستان تصور آمپول زدن و سرم زدن داشته و ترسی در وجود کودک نهفته است. بهتر است بعد از بستری شدن و ثبت پرونده کودک پرستار استم کودک را بداند. دانستن نام کودک اولین راه ارتباطی آنها می‌باشد. خوش رفتاری و صبوری پرستار موجب می‌شود تا کودک بیشتر به اوضاع و آرامش آن اعتماد کند.

زمان‌های تزریق و آمپول زدن کودک

آمپول زدن یکی از کابوس‌های کودک می‌باشد، بنابراین پرستار باید زمان آمپول زدن از ترفندهای خاصی استفاده کند تا کودک از تزریق نترسد. مثلا پرستار با دادن سرنگ بدون سوزن می‌تواند به کودک بگوید توهم می‌توانی آمپول بزنی تا ترس کودک کاهش یابد.

همچنین قبل از تزریق، کودک نباید آمپول را در دست پرستار ببیند. در ارتباط با درد آمپول زدن به کودک دروغ نگویید، بلکه با گفتن حقیقت و اینکه ممکن است کمی درد داشته باشد صادقانه با آنها صحبت کنید. حتما ناحیه آنزیوکت در دست کودک را آتل ببندید. زیرا بسیاری از کودکان برای کنجکاوی دوست دارند آن را در بیاورند.

نحوه دارو دادن به کودکان

در بخش کودکان برخی بیمارستان‌ها به دلیل مقاومت کودک در خوردن دارو، آن را در غذا، نوشیدنی یا شیر آنها می‌کنند. این کار بسیار اشتباه می‌باشد و ممکن است بخاطر تغییر طعم کودکی دیگر به خوردن آن خوراکی یا نوشیدنی دیگر میلی به آن نداشته باشد و یا نسبت به مواد غذایی که به او داده می‌شود سوءظن پیدا کند. بنابراین در کل این کار اشتباه بوده و روی کودک تاثییر روانی بدی خواهد داشت.

مشخصات تخت کودک در بخش اطفال

تخت اطفال نوعی تخت بیمارستانی می‌باشد که مختص کودکان و نوزادان طراحی شده است و در بخش اطفال بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تخت دارای ساختار و استکلت محکمی می‌باشد به نحوی که مادر کودک نیز می‌تواند درون آن قرار گیرد. سطح بستر این تخت دارای یک شکن است و شکن زیر سر کودک نیز قابل جابجایی می‌باشد.

کفه تخت از ورقه‌هایی از جنس پانچ تشکیل شده و در برابر ضربه مقاوم می‌باشد و باوجود حضور مادر روی تخت نیز مستحکم است. این تخت‌ها دارای پایه سرم و کمد فلزی نیز می‌باشد و باتوجه به نیاز ابعاد تخت قابل تغییر است. بد ساید محافظ تخت نیز از نوع میله‌ای بالارو با حرکت راحت و روان می‌باشد و در سه وضعیت بالا، وسط و پایین قابل تنظیم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *