مقالات رادطب نقش جهان

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

مَثَل معروفی داریم که می‌گویید پیشگیری بهتر از درمان است. پیش از آنکه بیمار و محتاج دارو و بیمارستان شوید بهتر ایت سیستم دفاعی بدنتان را در برابر حمله‌ی ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاوم کنید. تقویت سیستم ایمنی بدن به معنای پیشگیری از بیماری‌ها و دردسرهای آنها می‌باشد. این روزها که تب و تاب ویروس کرونا داغ است و قصد از بین رفتن ندارد باید بیش از پیش مراقب خود باشید و بدنتان را مقاوم سازید. در این مقاله رادطب نقش جهان قصد داریم راهکارهایی برای تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر ویروس کرونا ارائه دهیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

اگرچه واکسن کرونا در ماه‌های اخیر نقش بسیار موثری در کاهش ابتلا به این ویروس بسیار خطرناک داشته است اما نباید از مراقبت خود و اعضای خانواده‌تان غافل شوید. برای تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر کرونا باید تا جایی که می‌توانید از بروز انواع سرما خوردگی و حساسیت جلوگیری کنید. بهترین روش برای استوارسازی سیستم ایمنی بدن

  • استفاده از مواد غذایی اورگانیک و سالم
  • مصرف میوه و سبزیجات تازه
  • نوشیدن آب فراوان (آب خیلی سرد مصرف نشود.)
  • خواب عمیق و کافی به‌خصوص در هنگام شب
  • داشتن تحرک کافی در فضای باز برای استفاده از نور خورشید
  • داشتن روحیه شاد و دور از استرس

توجه داشته باشید به میزانی که خواب شما عمیق‌تر باشد، کمک بیشتری به تنظیم دستگاه‌های داخلی بدن می‌کند. زیرا در هنگام خواب عمیق دستگاه‌های بدن خود را بازسازی و تنظیم و به اصطلاح بروزرسانی می‌کنند. زیرا این عمل موجب دفع مواد زائد و سموم از بدن شده و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

لازم به ذکر است ابراز محبت، گفتگوهای شاد و دوستانه نیز نقش بسیار موثری در تقویت سیستم دفاعی بدن دارند.

15 خوراکی مفید برای تقویت سیستم دفاعی

مصرف انواع پروتئین‌ها به صورت گوشت قرمز، انواع گوشت سفید مثل مرغ و ماهی و همچنین تخم مرغ و لبنیات در رژیم غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا بسیار موثر است. گوشت و لبنیات در کنار داشتن مقدار زیادی پروتئین، از میزان زیادی ویتامین، آهن، امگا 3  و انواع اسید آمینه‌های مورد نیاز برای ساخت مواد ضروری بدن برخوردار هستند.

انواع غلات و حبوبات نیز دارای فیبری به نام بتا گلوکز هستند که سلول‌های محافظ که وظیفه مبارزه با میکروب‌ها و ویروس‌ها را برعهده دارند رتا فعال می‌کنند.

استفاده از میزان لازم نه افراطی از ادویه‌ها نیز موجب ضدعفونی کردن بدن و ایجاد محافظت سلولی در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌شود. در ادامه لیستی از سایر خوراکی‌ها معرفی شده است که با مصرف به اندازه آنها می‌توانید عملکرد سیستم دفاعی بدن‌تان را در دوران شیوع کرونا تقویت کنید:

  1. مرکبات
  2. فلفل دلمه‌ای قرمز
  3. کلم بروکلی
  4. سیر
  5. زنجبیل
  6. اسفناج
  7. ماست
  8. انواع بادام‌
  9. تخم آفتابگردان
  10. زردچوبه
  11. چای سبز
  12. پاپایا
  13. کیوی
  14. مرغ و بوقلمون
  15. صدف خوراکی

در کنار موارد ذکر شده بالا رعایت بهداشت فردی نظیر شستن دست‌ها، استفاده از ماسک و زدن مسواک نقش محافظتی مناسبی در برابر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا دارند.

معجون تقویت سیستم ایمنی بدن

برای ارتقای عملکرد سیستم دفاعی بدن می‌توانید از انواع معجون‌های طبیعی همچون آب میوه‌ها، دمنوش‌های طبیعی و سوپ‌های سبزیجات به صورت تازه استفاده کنید. برخی از میوه‌هایی که نقش موثری در تقویت سیستم دفاعی دارند عبارتند از آب انار، آب هویج، توت فرنگی و شاه توت.

برای تهیه سوپ اورگانیک و سالم می‌توانید از سبزیجات پر خاصیتی همچون هویج، سیب‌زمینی، کلم و گاهی اوقات همراه با حبوبات نیز استفاده کنید.

در صورت تمایل به استفاده از دمنوش‌ها می‌توانید از دمنوش گل بابونه، دارچین، زنجبیل، عناب و .. که با کمی عسل شیرین شده باشند، استفاده کنید.

طب سنتی و نقش آن در تقویت عملکرد سیستم دفاعی بدن

در طب سنتی با در نظر گرفتن مزاج بدن یعنی سوداوی، صفراوی، دموی و بلغمی به تقوت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. به میزانی که سردی بدن بیشتر باشد، سیستم ایمنی بدن دچار ضعف بیشتری می‌شود. برای افزایش گرمی بدن روش‌های سریع و دراز مدت مختلفی وجود دارد.

در روش سریع یک پر نمک ویا (به اندازه یک برش کوچک در حد یک سکه)، یک زنجبیل و یا خوردن کمی شربت عسل می‌توانید به بدن خود گرمای سریعی القا کنید. این گرما منجر به افزایش حرارت داخلی بدن و افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌شود.

در حالت کلی و براساس نظر طب سنتی باید افراد سعی کنند گرمی را در داخل بدن خود داشته باشند نه در بیرون بدن.برای استفاده از روش‌های طب سنتی به شما پیشنهاد می‌کنیم با یک متخصص طب سنتی مشورت نمایید.

به امید روزی که هیچ یک از هموطنان عزیزمان درد و مریضی تجربه نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *