مقالات رادطب نقش جهان

طراحی CSSD و قفسه بندی CSSD بیمارستان

طراحی CSSD

طراحی CSSD و قفسه بندی CSSD بیمارستان به عنوان قلب تپنده بیمارستان‌ها نیازمند محاسباتی است که با توجه به بزرگی بیمارستان، تعداد بخش‌ها، اتاق ‌های عمل، تعداد تخت‌های بستری بیمار انجام می‌گیرد. cssd مخفف چیست؟ cssd مخفف عبارت Central Sterilization Supply Department است که یک واحد متمرکز در مراکز درمانی می باشد و در این واحد که از سه بخش اتاق کثیف، اتاق تمیز و اتاق استریل بیمارستان تشکیل شده است، دریافت وسایل و تجهیزات، تمیز و ضدعفونی کردن، استریل کردن و انبارداری وسایل انجام می‌گیرد. بخش cssd با اتاق‌های عمل و دیگر واحدهای بیمارستانی در ارتباط است و واحد اصلی کنترل عفونت‌های بیمارستانی است.

در ادامه این مطلب از وب سایت مجموعه هتلینگ بیمارستانی رادطب نقش جهان بیشتر به بخش cssd، پرداخته و به پرسش‌هایی از قبیل cssd در بیمارستان چیست؟ اتاق csr چیست؟ تفاوت csr و cssd و cssd چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

معرفی واحدها مختلف CSSD بیمارستان

همانطور که گفته شد در طراحی CSSD به عنوان مرکز کنترل عفونت در مراکز درمانی، سه ناحیه یا اتاق وجود دارد که به شرح زیر هستند:

اتاق کثیف

اتاق یا ناحیه کثیف CSSD بخشی است که وسایل و تجهیزات آلوده ابتدا وارد این بخش می‌شوند و بعد از شمارش و مشخص کردن نوع آنها فرآیند شستشو و ضدعفونی انجام می‌گیرد.ابزار و وسایل به صورت دستی و با استفاده از دستگاه‌های شستشوی آلتراسوند شستشو داده می‌شوند و بعد با استفاده از تفنگ‌های اسپری کننده آب یا هوا مجاری داخلی ابزار تمیز می‌شوند.مرحله بعد هم قرار دادن آنها در دستگاه‌های شستشو و ضدعفونی دو درب است.

اتاق تمیز

بعد از این که وسایل بیمارستان ضدعفونی شدند وارد ناحیه تمیز یا clean room می‌شوند.وسایل بعد از بررسی شدن بسته بندی شده و برای استریل شدن آنها را در دستگاه اتوکلاو قرار می‌دهند. بعد از استریل شدن روی میزهای مخصوص بیمارستانی قرار می‌گیرند، مرتب و بسته بندی می‌شوند.

اتاق استریل بیمارستان

بعد از استریل شدن وسایل آنها را وارد Sterile Zone یا اتاق استریل بیمارستان می‌کنند، در اتاق استریل وسایل انبار شده تا در زمان نیاز به آنها به بخش مورد نظر فرستاده شوند.

مولفه‌های طراحی CSSD  بیمارستان و مراکز درمانی

طراحی cssd بیمارستانی باید به گونه‌ای انجام شود که فضای سه بخش تشکیل دهنده آن از هم مجزا شده، تقسیم بندی فیزیکی بین آنها انجام بگیرد و چیدمان دستگاه‌ها مطابق با استانداردهای روز دنیا باشد.بین این سه ناحیه موانعی وجود دارد که مانع از انتقال عفونت بین آنها می‌شود.دستگاه ضدعفونی کننده و شستشوی ابزار بین ناحیه کثیف و تمیز قرار دارد و دستگاه اتوکلاو که استریل کردن ابزار در آن انجام می‌گیرد بین اتاق تمیز و استریل قرار دارد.

ورودی و پیش ورودی در CSSD باید طبق الگوی بین المللی و مطابق با استانداردهای روز جهان طراحی شوند و طراحی اتاق و انبار استریل باید به درستی انجام بگیرد تا مناسب برای بهره برداری باشند.

نوع متریال مورد استفاده در طراحی دیوار، کف و سقف این بخش اهمیت ویژه ای دارد.

میزان فشار مثبت و منفی در تمامی واحدهای این بخش باید مطابق با استاندادهای بین المللی باشد.

در طراحی CSSD بیمارستان باید برای هر بخش و اتاق، تهویه‌ی هوای مطبوع مجزا در نظر گرفته شود.

قفسه بندی CSSD بیمارستان

قفسه بندی CSSD و سایر بخش‌های بیمارستان علاوه بر این که فضا و محیط بیمارستان را مرتب کرده باعث می‌شود دسترسی به وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای کار پرسنل به صورت کارامد صورت بگیرد.در قفسه بندی بخش‌های بیمارستانی باید استانداردهای زیر را رعایت کرد:

راهنما و دستورالعمل استفاده از تجهیزات پزشکی باید روی آنها نصب شود.

اگر برای افزایش ایمنی و حفاظت از تجهیزات از پلمپ و قفل برای قفسه‌ها استفاده می‌شود باید توجه داشت این عمل باعث ایجاد تاخیر در روند کار پرسنل و ارائه مراقبت‌های اورژانسی نشود.

قفسه بندی CSSD و دیگر بخش‌ها باید مطابق با فضای ارائه‌ی خدمات صورت بگیرد.

برچسب کنترل کیفی بر روی تجهیزات و قفسه بندی با ذکر تاریخ باید درج شود

اتاق csr چیست؟

اتاق csr یا مرکز استریل مکانی در بیمارستان است که تمامی وسایل و لوازم مورد نیاز بخش‌های و اتاق عمل بیمارستان‌ها در آن استریل و ضدعفونی می‌شود.

اقدامات بخش cssd در بیمارستان چیست؟

از جمله اقدامات انجام شده در بخش cssd شامل، شستشوی ابزار و گندزدایی، استریلیزاسیون با بخار یا اتیلن اکساید، دسته بندی و تفکیک ابزار، بررسی سالم بودن ابزار، packing، انبار کرده وسایل، ارسال وسایل استریل شده به بخش درمانی و … می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *