مقالات رادطب نقش جهان

بیمارستان هوشمند با تکنولوژی آیبیکن

بیمارستان هوشمند

تکنولوژی آیبیکن در سال 2013 توسط کمپانی اپل با هدف موقعیت یابی و ناوبری افراد در اماکن سرپوشیده به سراسر جهان معرفی شد. پایه و اساس این تکنولوژی فرستادن پیام براساس موقعیت مکانی افراد به گوشی‌های هوشمند آنها با استفاده از تکنولوژی بی سیم بلوتوث هوشمند (بلوتوث 4.0 به بعد) و وای فای است و قدرت ارسال سیگنال آن بسته به طراحی و تنظیمات اعمال شده در آن می تواند بین 5 سانتی متر تا 200 متر باشد . در واقع زیرمجموعه‌ای از اینترنت اشیاء است و کاربرد گسترده‌تری نسبت به GPS و NFC دارد.

از این تکنولوژی در صنایع مختلف همچون هتل داری، گردشگری، حمل و نقل هوایی، زمینی، ریلی، جاده‌ای، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و … استفاده می‌شود. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید در حال عبور از خیابان هستید، در همین لحظه یک پیام با محتوای تخفیف یک فروشگاه در منطقه‌ی نزدیک خودتان دریافت می‌کنید. به همین راحتی شما پیشنهادهای ویژه‌ای را در طول روز خواهید داشت. اما قصد ما در این مقاله صحبت در مورد مزایای تکنولوژی آیبیکن در بیمارستان‌ها است که باعث انقلاب در مدیریت بهتر بیمارستان و مراقبت‌های پزشکی شده است.

تکنولوژی آیبیکن و مسیریابی در بیمارستان

یکی از مهم‌ترین مزایای این فناوری در بیمارستان به عنوان یک محیط بسته راه‌یابی است. GPS در چنین محیطی در بیش از چند طبقه کارایی خوبی نخواهد داشت. در چنین شرایطی استفاده از بیکن کمک فراوانی خواهد کرد. بیمارستان‌ها معمولا دارای راهرو و اتاق‌های زیادی هستند که مسیریابی را برای بیماران و همراهانشان سخت کرده و به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. معمولا در این محیط ما برای پیدا کردن اتاق و بخش موردنظرمان مجبور هستیم از پرسنل راهنمایی بخواهیم.

اما با نصب بیکن این فناوری قادر به تشخیص مکان بیمار و مسیریابی خواهد بود، اطلاعات مربوط به محل فعلی مراجعه کنندگان را در بیمارستان ارائه می‌دهد و باعث شده تا زمان ارائه خدمات و پاسخگویی در شرایط اورژانسی کوتاه‌تر شود.همچنین همراه بیمار می‌تواند با استفاده از آیبیکن اطلاعاتی درمورد خدمات بیمارستان را از طریق گوشی هوشمند خودش دریافت کند و می‌تواند به راحتی راه خروج از بیمارستان و پارکینگ را بیابد.

مدیریت تجهیزات بیمارستان

در هر بیمارستانی یک سری از تجهیزات وجود دارند که پرگردش هستند و استفاده‌ی زیادی از آنها در بخش‌های مختلف می‌شود.بیکن‌ها دارای هزینه‌ی کم و عمر طولانی هستند به همین دلیل می‌توان در هر قطعه از تجهیزات پرگردش بیمارستان مانند ترالی اورژانس، تخت‌های بیمار، صندلی چرخ‌دار و….. یکی از آنها را قرار داده تا از این طریق ارتباط بین تجهیزات و پرسنل درمان بیمارستان برقرار شود و بتوانند بدون اتلاف وقت آنها را مکان یابی و مدیریت کنند.

کنترل ارتباطات از طریق تکنولوژی آیبیکن

برقراری ارتباط همه جانبه میان پرسنل بیمارستان برای مراقبت از بیمار یک جنبه‌ی مهم در مراقبت‌های پزشکی است. از طریق نصب بیکن می‌توان رفت و آمد پرسنل و حضور آنها در اتاق بیمار را به راحتی ردیابی کرد و همچنین کارکنان می‌توانند به سهولت با یکدیگر در ارتباط باشند.

چکاپ فوری و خودکار بیمار با iBeacon

علاوه بر مزایای تکنولوژی آیبیکن در مسیریابی بیمارستان‌ها برای چکاپ بیماران نیز مفید واقع می‌شود. بعصی از بیماران با توجه به نوع بیماری که دارند مجبور هستند هر چندوقت یکبار برای چکاب و درمان خود مانند شیمی درمانی به بیمارستان مراجعه کنند. با استفاده از برنامه‌های موجود و آیبیکن می‌توان به محض ورود آنها به بیمارستان بصورت خودکار اطلاعات ثبت شده آنها در مورد نوع خدمات موردنیاز و مدت زمان انتظار بارگزاری شود.

گوشی‌های سازگار با آیبیکن

تمامی گوشی‌های هوشمند که با سیستم عامل اندروید و ios کار می‌کنند و دارای بلوتوث 4.0 و بالاتر هستند و یا از سال 2013 به بعد تولید شده‌اند با این فناوری سازگاری دارند.

تفاوت GPS با IBeacon چیست؟

جی پی اس برای عملکردش نیاز به ارتباطات ماهواره‌ای دارد به همین دلیل بیشترین کارایی و بازدهی آن در فضای باز و بدون سقف است. اما مزیت بیکن‌ها کارایی مناسب آنها در فضای مسقف و مسیریابی بهینه در فضای داخلی ساختمان‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *