مقالات رادطب نقش جهان

تجهیزات اورژانس بیمارستان چیست؟

تجهیزات اورژانس بیمارستان

تجهیزات اورژانس بیمارستان آن دسته از کالاهای پزشکی و تجهیزات بیمارستانی هستند که در ارتباط با خدمات ارائه شده در این بخش مهم بیمارستانی می‌باشند. در واقع این ملزومات شامل تجهیزاتی هستند که برای رسیدگی فوری در شرایط بحرانی بیمار، قبل از انتقال وی به یکی از بخش‌های بیمارستان مورد نیاز می‌باشند. از آنجایی که اورژانس یکی از بخش‌های مهم هر بیمارستان است وجود این تجهیزات الزامی است. و وجود آنها در حفظ جان و سلامت بیماری که نیاز به مراقبت فوری در مرکز درمانی دارد بسیار ضروری است.

این تجهیزات بسیار گسترده هستند از جمله تخت بیمار، برانکارد، انواع دستگاه ساکشن، کپسول اکسیژن٬ دو عدد کابل و پریز متصل٬ پایه سرم٬ لیست تمام داروها و ملزومات موجود٬ سرنگ٬ لوله آزمایش٬ پنبه آغشته به مواد ضد عفونی٬ باند٬ گاز٬ دستکش معاینه٬ آنژیوکت٬ ترالی و … در بین این موارد برخی از اقلام مانند جعبه کمک‌های اولیه استفاده عمومی دارند و اما بعضی از آنها مانند تخته های احیاء نیز به صورت تخصصی توسط تیم اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آشنایی با چند نمونه از تجهیزات اورژانس

همانطور که گفته شد تجهیزات زیادی در این بخش مهم بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

ساکشن برقی

یکی از وسایل مهم پزشکی دستگاه ساکشن است که معنی لفظی آن مکش یا جذب است. و وظیفه اصلی آن استفاده از پمپ مکش و جذب مایعات در زمانی که حجم مایعات خارج شده از بدن بیمار بالا باشد به داخل دستگاه است. از این دستگاه در اتاق عمل برای جمع ‌آوری خون آبه‌ها در ناحیه جراحی برای دید بهتر استفاده می‌شود اما علاوه بر این، در اورژانس نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال بعد از بروز حوادث برای خارج کردن مایعات و خون از محل زخم و شکاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو نوع ساکشن وجود دارد: دستگاه ساکشن برقی و دستگاه ساکشن دستی. مدل برقی از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

  • موتور الکتریکی دستگاه ساکشن
  • مولد فشار منفی
  • مخزن برای جمع آوری مایعات
  • فیلتر تصفیه
  • نمایشگر و مانومتر دستگاه ساکشن

نحوه‌ی انجام ساکشن به این صورت است که شلنگ آنتی باکتریال به سمت مایعات هدایت شده و بعد دستگاه شروع به جمع آوری و مکش آنها می‌کند.

کپسول اکسیژن و تجهیزات اورژانس

از نمونه تجهیزات بیمارستانی پرمصرف در اورژانس، کپسول اکسیژن است که در اتاق عمل، اورژانس و حتی در منازل برای مراقبت از بیمار کاربرد دارد. از این دستگاه برای کمک به تنفس بیماران که دچار مشکلات تنفسی هستند و افرادی که ریه‌ی آنها از کار افتاده است استفاده می‌شود. به دلایل مختلف مانند ناراحتی قلبی، مسمومیت با گاز و حتی مصدومیت، افراد ممکن است نیاز فوری به اکسیژن رسانی داشته باشند به همین دلیل وجود این دستگاه به عنوان یکی از تجهیزات اورژانس در این بخش ضروری است.

اجزای کپسول اکسیژن

یک کپسول اکسیژن از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • کپسول اکسیژن: انباره‌ای استوانه‌ای شکل و دربردارنده اکسیژن
  • فشارسنج: نشان دهنده فشار گاز درون کپسول
  • شیر تنظیم کننده خودکار: کاهش‌دهنده فشار گاز درون کپسول پیش از رسیدن به فشارسنج
  • جریان سنج: نشانگر مقدار اکسیژن مصرف شده را بر حسب لیتر در دقیقه
  • پیچ کنترل: تنظیم میزان اکسیژن با توجه به جریان سنج
  • شیشه آب مقطر: نم‌دارکننده اکسیژن
  • ماسک اکسیژن: انتقال دهنده گاز از مخزن به بیمار

آتل سر و گردن مهم ترین تجهیزات اورژانس

در اغلب تصادفات و حوادثی که در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد نیاز به آتل سر و گردن می‌باشد. از این ابزار برای ثابت نگه داشتن مهره‌های گردن و جایگذاری ثابت و محکم چانه استفاده می‌شود. در نتیجه مانع از خمیدگی و جا به جایی  چانه در زمان حرکت و انتقال بیمار می‌شود. این ابزار در 16 سایز مختلف قابل تنظیم هستند . برای ثابت نگه داشتن آتل و جلوگیری از حرکت گردن در دو سمت آن دو دکمه به عنوان نگه دارنده وجود دارد. همچنین این ابزار و تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باعث محدودیت در امداد رسانی نشوند.

ست یا کیف احیاء

ست احیاء شامل کپسول اکسیژن، رگولاتور و مانومتر، ماسک CPR، تیوب، ساکشن دستی، ست لوله گذاری و لارنگوسکوپ، فشارسنج، گوشی پزشکی، باند، گاز، چراغ قوه، دستکش، قیجی، ابزار جراحی اولیه بخیه و پانسمان، لوله تراشه، سرنگ، آنژیوکت، تیغ بیستوری، آمبوبک و تیپ است. از این ست برای اهداف مختلف برای امداد رسانی در اورژانس استفاده می‌شود. علاوه بر بیمارستان در سازمان‌ها، کارخانه‌ها، هتل‌ها و مجموعه‌های خدماتی نیز برای انجام کمک‌های اولیه از این ست استفاده می‌شود. وزن این مجموعه 10 کیلوگرم است به همین دلیل حمل و جابجایی آن کار دشواری نیست. معمولا طراحی این کیف به گونه‌ای انجام می‌شود که محتویات آن به سادگی قابل مشاهده است، وزن سبکی دارد و از متریالی تولید شده است که قابل شستشو هستند.

ترالی حمل کپسول اکسیژن

ترالی‌ها یک نمونه از تجهیزات بیمارستانی هستند که در انواع و مدل‌های مختلف تولید شده‌اند و در بخش‌های مختلف بیمارستان کاربرد دارند. علاوه بر ترالی اورژانس که برای امدادرسانی به بیمار استفاده می‌شود و شامل ابزار و داروهای مشخصی می‌باشد ترالی مخصوص حمل کپسول اکسیژن نیز در این بخش کاربرد دارد. این ترالی دارای بست کمربندی است که سیلندر اکسیژن را ثابت نگه می‌دارد.

معمولا کپسول‌های اکسیژن وزن بالایی دارند به همین دلیل جابجایی آنها در مواقع اورژانسی ممکن است کار سختی باشد به همین دلیل وجود وسیله‌ای با وزن کم برای جابجایی آن در شرایطی که بیمار نیاز فوری به اکسیژن رسانی دارد ضروری است. دارای 5 کیلوگرم وزن است که برای انتقال یک کپسول با وزن 10 کیلوگرم مناسب خواهد بود.

جعبه کمک‌های اولیه

این جعبه شامل اقلامی مانند محلول بتادين و سرم فيزيولوژي برای ضدعفونی کردن محل زخم و جراحت، الکل سفيد، پنبه، باند و گاز استریل، محلول آمونياک یا محرک تنفسی، کیسه یخ و کیسه آب گرم، پماد جنتامايسين و پماد تترا سيکلين، درجه تب، قيچي و پنس، سرنگ، آتل، باند سه گوش و باند نواري و چسب زخم  است. علاه بر اورژانس وجود این جعبه در هر مکانی برای رسیدگی به بیمار و مصدوم در زمان رخ دادن حوادث گوناگون ضروری است.

برانکارد در مجموعه تجهیزات اورژانس

برانکاردهای تاشو جزو تجهیزاتی هستند که برای مراقبت کوتاه مدت از بیمار قابل استفاده هستند. این شرایط در وضعیت های بحرانی و خاص و در مواقعی که امدادرسانی در خارج از محوطه بیمارستان انجام می‌شود معمولا رخ می‌دهد. این دسته از برانکاردها ورن کمی دارند و در مقایسه با سایر برانکاردهای بیمارستان جابجایی آنها راحت‌تر انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *