مقالات رادطب نقش جهان

دوز سوم واکسن کرونا را بزنیم؟

دوز سوم واکسن کرونا

این روزها در میان مردم سوالات زیادی در ارتباط با عوارض تزریق دوز سوم واکسن کرونا شایعاتی رایج شده است که برای بسیاری از آنها پایه‌های علمی رسمی وجود ندارد. آنچه حائز اهمیت است، این است که کرونا سویه‌های مختلفی دارد واکنش بدن هر فرد به این ویروس متفاوت است لذا تزریق دوز سوم جهت بهبود و افزایش ایمنی از اهمیت زیادی برخوردار است. با رادطب همراه باشید تا بیشتر با دلایل اهمیت تزریق دوز سوم آشنا شوید.

همه چیر درمورد دوز سوم واکسن کرونا

دوز تقویتی یا دوز سوم در افراد با سابقه دریافت دو دوز قبلی، جهت بهبود ایمنی ناشی از واکسیناسیون اولیه تزریق می‌شود. سومین دوز واکسن کرونا به حفظ ایمنی بلندمدت در برابر بیماری کووید-19 کمک می‌کند. دوز تقویتی واکسن موجب تکثیر سلول‌های B سازنده آنتی بادی می‌شود و سطح ایمنی را مجددا افزایش می‌دهد.

با گذر زمان، تعداد آنها کاهش می‌یابد، اما مجموعه سلول‌های ایمنی با تزریق این دوز بیشتر می‌شود. این بدین معناست که ایمنی ناشی از تزریق دوز سوم واکسن کرونا منجر به واکنش سریع‌تر و قوی‌تر در مواجهه مجدد با ویروس و ایمنی طولانی‌تر بدن می‌گردد.

یه دلیل عمده برای تزریق سومین دوز واکسن کررونا

با گذشت 6 ماه بعد از تزریق قبلی، سه دلیل عمده برای تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا مطرح شده است که عبارتند از:

  1. برخی تحقیقات و آمارها در سایر کشورها چند ماه پس از تزریق دوز دوم، کاهش سطح ایمنی ناشی از واکسن‌ها را نشان داده است.
  2. انواع واریانت‌های جدید این ویروس نظیر دلتا ممکن است، توانایی واکسن‌ها را برای پیشگیری از بیماری کویید 19 کاهش دهند.
  3. سطح ایمنی ایجاد شده ناشی از نتیجه واکسن در جمعیت‌های آسیب‌پذیر نظیر افراد مبتلا به نقص یا سرکوب ایمنی، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مانند سرطان و دیابت و سالمندان در مقایسه با سایر افراد پایین‌تر است.

عوارض جانبی شایع با واکسن‌های کرونا

افراد دریافت کننده واکسن ممکن است عوارض جانبی ناشی از واکسن را تجربه کنند. این عوارض کاملا طبیعی هستند و نسان دهنده بدن آنها به ایجاد پاسخ ایمنی و محافظت است. برخی از این عوارض ممکن است روی توانایی آنها در انجام فعالیت‌های روزمره اثر بگذارد و باید طی چند روز رفع شود.

در برخی افراد نیز عوارض جانبی مشاهده نمی‌شود و واکنش‌های آلرژیک نادر است. اما احتمال بروز عوارض جانبی که موجب ایجاد یک مشکل سلامتی طولانی مدت می‌شود، بعد از هرگونه واکسیناسیون از جمله دوز سوم واکسن کرونا و دوزهای پیشین بسیار کم است.

نتایج پایش واکسن‌ها نشان می‌دهد که عوارض جانبی ناشی از تزریق واکسن کویید 19 معمولا طی 6 هفته بعد از دریافت دوز واکسن رخ کی‌دهد. عوارض شایع در محل تزریق واکسن شامل درد، قرمزی و تورم می‌باشد. سایر عوارضی که ممکن است در بدن مشاهده شود شامل خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز و تب و همچنین حالت تهوع می‌باشد. در حال حاضر گزارشات ارائه شده از دوز سوم واکسن کرونا مشابه با واکنش‌های بعد از تزریق دوز اول و دوم بوده است و شایع‌ترین آنها تب، سردرد، خستگی و درد می‌باشد. با این حال، ممکن است مانند سری اولیه، عوارض جانبی جدی اما نادر رخ دهد.

افراد واجد شرایط تزریق دوز سوم واکسن کرونا در ایران

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در ایران تزریق سومین دوز واکسن کرونا برای این گروه‌ها توصیه می‌شود:

  • افراد مسن بالای 60 سال، 4 ماه پس از تزریق قبلی واکسن‌های ویروس غیرفعال‌شده مانند سینوفارم یا برکت
    • افراد دچار نقص یا سرکوب ایمنی، 6 ماه پس از واکسیناسیون قبلی
    • اعضای کادر درمان، 6 ماه پس از واکسیناسیون اولیه

آیا می‌توان برای دوز سوم از واکسنی متفاوت استفاده کرد؟

براساس اطلاعات ارائه شده از تحقیقات، استفاده از واکسنی با تکنولوژی متفاوت از تکنولوژی واکسن تزریق شده در دو دوز پیشین، ایمنی پایدارتر و موثرتری علیه ویروس کرونا تولید می‌کند. نهادهای سلامت و بهداشت بین المللی برای دوز سوم واکسن کرونا، تزریق نوع متفاوت واکسن کویید 19 از واکسن تزریق شده در دوزهای قبلی را تایید کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *