مقالات رادطب نقش جهان

تاثیر مثبت و منفی واکسن کرونا برای کودکان

واکسن کرونا کودکان

تولید و تایید واکسن کرونا کودکان با آزمایشات بالینی و سنجش عوارض احتمالی انجام می‌شود. با ظهور بیماری کووید 19، واکسن‌های کرونا توسط شرکت‌های دارویی مختلفی به بازار عرضه شدند. علاوه بر اثر بخشی واکسن‌ها عوارضی هم دارند. این موضوع برای کودکان بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در بسیاری از مطالعات نشان داده می‌شود که یکی از ناقل‌های مهم در انتقال بیماری کرونا، کودکان هستند. به همین دلیل ضرورت واکسیناسیون در این گروه سنی باعث شکست زنجیره انتقال ویروس و کنترل آن می‌شود.  در همه کشورها واکسناسیون نوجوانان بخصوص گروه سنی 5 تا 11 سال انجام شده‌اند. آمریکا، کانادا و اسراییل واکسیناسیون این گروه سنی را در دستور کار قرار داده‌اند و مسئولان بهداشتی دارویی اروپا هم به فکر انجام آن هستند.

سازمان دارو و غذا آمریکا، مجوز تزریق واکسن را به کودکان 5 تا 11 سال داده‌اند. اما با این وجود هنوز هم والدین نگران واکسیناسیون فرزندان خود هستند. آرماها نشان می‌دهد که تنها 1/4 والدین برای واکسیناسیون فرزند خود اقدام کرده‌اند.  به دلیل نگرانی‌های والدین، پزشکان پاسخ داده‌اند که عوارض واکسن کووید 19 در کودکان صفر نیست. این مورد نه تنها برای واکسن بلکه برای تمامی داروها ذکر می‌شود. در ادامه این مطلب از راد طب به بررسی عوارض و فواید واکسن کویید 19 برای کودکان می‌پردازیم.

واکسن کرونا کودکان باید با چه میزانی باشد؟

شرکت‌های داروسازی نه تنها برای تایید واکسن بزرگسالان بلکه برای تایید واکسن کودکان هم در رقابت هستند. تمامی این شرکت‌ها با تکرار آزمایش‌های مختلف درباره بی خظری و تاثیر واکسن برای کودکان و نوجوانان به اطمینان رسیده‌اند. در 12 آبان 1400 اعلام شد که جهش جدیدی از کرونا آمده که کودکان را درگیر می‌کند. بستری کودکان در این زمان در همه کشورها افزایش یافت. این موضوع باعث شد تا کشورهای مختلف دنیا شروع به واکسیناسیون گروه‌هاس سنی زیر 18 سال کنند. واکسیناسیون با واکسن‌هایی مانند فایزر و مدرنا و سینوفارم آغاز شد. در حال حاضر به فکر واکسیناسیون گروه سنی زیر 12 سال هستیم. چراکه سیستم ایمنی این گروه بسیار ضعیف است. بنابراین تا نتیجه کامل تحقیقات و اطمینان از کارایی و عوارض واکسن‌ها درباره این گروه باید صبر کرد.

در مطالعاتی که انجام شد و با شیوع کرونا نوع جدید مشخص شد که بستری نوجوانان 12 تا 17 سال واکسینه نشده 10 برابر افراد واکسینه شده است. همچنین با جهش دلتا، بیماری ‌های عفونتی و بستری در گروه سنی زیر 18 سال زیاد شد.  اما چنانچه توجه کنید واکسیناسیون کودکان در کاهش این بیماری بسیار موثر بوده و نتایج آن به شدت کم است.

 تزریق واکسن کرونا به کودکان; آری یا خیر؟

در ایران جمعیت زیر 14 سال حدود 24.74 است. به طور کلی جمعیت زیر 18 سال در ایران حدود 30% است. این موضوع نشان دهنده‌ی تاثیر واکسیناسیون در ایمن سازی جامعه در برابر کرونا است.  واکسن فایزر و مدرنا برای کودکان بسیار موثر بوده و اثر بخشی بهتری دارد. واکسن فایزر برای گروه سنی 12 تا 15 سال و بعد از آن مدرنا برای گروه سنی 12 تا 17 سال مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله کانادا، استرالیا، فرانسه، دانمارک، آلمان، ایرلند، اسپانیا، نروژ، اتریش، مجارستان و لهستان از این دو واکسن برای کودکان خود استفاده می‌کنند. یکی از اثر بخشی‌های مفید واکسن کرونا کودکان این است که بستری در این گروه سنی به شدت کاهش یافته است.

کودکان آسیب پذیر

چنانچه فکر می‌کنید که واکسن کرونا کودکان آسیب پذیر است و عوارض دارد باید بگوییم که همانند گروه بزرگسالان اگر کودکی دارای سیستم ایمنی ضعیفی باشد پس آسیب پذیر است. اما با تحقیقاتی که در بایگانی بیماری‌های دوران کودکی انجام شده در یک گروه 20 نفره از نوجوانان 12 تا 15 ساله، ابتلا به بیماری عصبی نشان داده نشده است.  در روز 30 نوامبر 2021 مسئولان بهداشتی فرانسه تزریق واکسن را به گروه 5 تا 11 آسیب پذیر دانستند. چراکه بیشتر از 30 هزار کودک آسیب پذیر در فرانسه زندگی می‌کنند.

مضرات و فواید واکسیناسیون کودکان چیست؟

فواید واکسن کرونا کودکان در حدی است که کارشناسان می‌گویند ارزش ریسک کردن دارد. بنابراین علاوه بر عوارض جانبی آن نمی‌توان از نکات مثبت آن گذشت. هرچه تعداد بیشتری از افراد واکسینه شوند احتمال انتقال و آلودگی افراد کاهش می‌یابد. طبق تحقیقات و آرما کودکان مدرسه‌ای یکی از مهم‌ترین افراد در انتقال این ویروس به بزرگسالان هستند. چنانچه این گروه سنی واکسیناسیون شوند در تامین امنیت بزرگسالان هم مفید است.

با وجود این نکات مثبت باز هم افرادی هستند که به واکسیناسیون کودکان نظر مثبتی ندارد و خوش بین نیستند. مارتین بلانشیه متخصص بیماری‌های واگیر دار می‌گوید: ابتلای کودکان به کووید 19 بسیار شدید نیس و نمی‌توانم فایده تزریق واکسن برای این گروه سنی را درک کنم. او می‌گوید بهتر است کودکان از راه طبیعی و ابتلا به کرونا، بدن ایمنی را به دست آورند.

اثر مثبت واکسن سینوفارم در افراد زیر 18 سال

در فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن سینوفارم در کشور چین برای 288 نفر و در فاز دوم برای 720 نفر تزریق شد. این واکسن در سه دوز متفاوت دو، چهار و هشت میکروگرم در مقایسه با یک گروه کنترل و در سه گروه سنی  3 تا 5 سال، 6تا 12 سال و 13 تا 17 سال بدون سابقه به کووید 19 مورد بررسی قرار گرفت. این دوزها در روزهای صفر، 28 و 56 تزریق داشت. سپس 4 هفته بعد از هر مرحله تزریق تیتر آنتی بادی خنثی کننده اندازه گیری می‌شد. واکسن سینوفارم برای گروه سنی 3 تا 17 سال مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه‌ها نشان داد که این واکسن کرونا کودکان بسیار موثر بوده است. سپس بعد از 28 روز از تزریق 2 دوز این واکسن، پاسخ ایمنی همورال قوی ایجاد شد.

مطالعات نشان می‌دهد که عوارض جانبی این واکسن در گروه سنی کودکان و نوجوانان بسیار کم است و اصلی‌ترین عوارض آن تب و درد در محل تزریق می‌باشد. بر اساس نتایج این مطالعه، فاز سوم این واکسن در گروه سنی 3 تا 17 سال با دوز چهار میکروگرم در کشور امارات متحده عربی ادامه پیدا کرد. همچنین مطالعات مشابهی از فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووید 19 سینووک (کروناوک) برای گروه سنی زیر 18 سال در حال انتشار است.

کشورهایی که واکسن سینوفارم زیر 18 سال را تزریق می‌کنند

در برخی مطالعات نشان می‌دهند که برخی از کشورها با وجود اینکه مطالعات بالینی واکسن سینوفارم برای کودکان و نوجونان به پایان نرسیده، مجوز تزریق اضطراری این واکسن کرونا کودکان را در افراد زیر 18 سال صادر کرده‌اند. این کشورها عبارتند از : سیستم بهداشت و درمان کشورهای چین، امارات، ایران، بحرین و آرژانتین. تمامی این کشورها استفاده از واکسن سینوفارم را در گروه‌های سنی زیر 18 سال تاییدیه اورژانسی داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *