مقالات رادطب نقش جهان

باورهای غلط درباره سرطان

باورهای غلط درباره سرطان

باورهای غلط درباره سرطان بسیار زیاد هستند و متاسفانه این روزها هر بیماری را به سرطان ربط می‌دهند. ما قصد داریم در ادامه این مطلب از وب سایت تجهیزات بیمارستانی راد طب نقش جهان به باورهای غلطی که در مورد سرطان وجود دارند بپردازیم. در واقع در این مطلب باورهای نادرست سرطان را برایتان اصلاح می‌کنیم.

اصطلاح سرطان (Cancer: کنسر) یک اصطلاح عمومی برای گروهی از بیماری های تاثیر گذار بر بدن است.این نوع بیماری سبب تقسیم غیر طبیعی سلول‌های بدن می‌شود و در هر ناحیه‌ای از بدن می‌تواند ایجاد شود. به همین دلیل که این نوع بیماری بسیار گسترده است درک آن هم کاملا دشوار است.به دلیل اینکه انواع سرطان بسیار زیاد هستند باورهای غلط و رایجی در این باره وجود دارد.

باورهای غلط در مورد سرطان

در زیر به چندین مورد از باورهای غلط که درباره سرطان وجود دارند می‌پردازیم:

سرطان= مرگ یکی از باورهای غلط درباره سرطان

بسیار این جمله این شنیده‌اید که بیمار مبتلا به سرطان سرنوشت غم انگیزی دارد. بیماری سرطان بیماری دشواری است. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی‌های تجهیزات بیمارستانی نیمی از سرطان‌ها خوب می‌شوند و بسیاری از بیماران سرطانی عمری طولانی دارند.این جمله که سرطان مساوی با مرگ است یکی از باورهای غلط درباره سرطان است. محققان و دانشمندان روز به روز در حال تحقیقات و کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان و روش‌های درمانی آن هستند. در نتیجه افزایش آگاهی و پیشرفت در علم پزشکی، روش‌های درمان بسیار زیاد شده‌اند. برای مثال در سال 2019 حذود 16.9 میلیون نفر در آمریکا از انواع سرطان بهبود یافته‌اند.همچنین میزان بقا وئ بهبودی سرطان در انگلستان نسب به 40 سال گذشته 2 برابر بهبود یافته است. البته لازم است بدانید که میزان بهبودی افراد بسته به نوع سرطانی که فرد مبتلا می‌شود متفاوت است.

یکی از باورهای غلط درباره سرطان این است که سرطان مسری است

بیماری سرطان قابل انتقال نیست و لازم نیست از کسی که سرطان دارد دوری کنید. البته برخی از عوامل ایجاد کننده سرطان، عفونت‌ها هستند. عفونت‌ها قابل انتقال هستند. برای مثال برخی عوامل عفونی در ایجاد سرطان معده، گردن، رخم و کبد تاثیر گذار هستند اما خود بیماری سرطان قابل انتقال نیست. برخی از بیماری‌های مقاربتی مثل زگیل تناسلی، هپاتیت B، هپاتیت C باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و کبد می‌شوند. در این موارد یک عامل عفونی باعث ایجاد این نوع سرطان شده است.

یک نکته جالب این سات که دانشمندان دریافته‌اند که سرطان در برخی از حیوانات مثل سگ و نوعی از کیسه داران ماهیچه خوار بومی تاسمانی وجود دارد که همین موارد باعث انتقال برخی انواع سرطان مثل تومور در بدن انسان‌ها می‌شود.

سرطان هیچ درمانی ندارد

یکی از باورهای غلط درباره سرطان همین جمله است که خوشبختانه این جمله بسیار غلط است. بیماری سرطان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است. در مراحل پیشرفته هم می‌توان با درمان‌های جدید و پیشرفته به طور قابل ملاحظه‌ای جلوی پیشرفت سرطان را گرفت. همین امر باعث طول عمر و برگشت بیمار به زندگی عادی می‌شود. ما در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم و این را بدانید که بسیاری از بیماران سرطانی بهبود یافته‌اند.

همچنین به دلیل افزایش آگاهی و علم دانشمندان درباره سرطان درمان‌های سرطان بسیار به روز و به طور مداوم موثرتر شده و روز به روز در حال ارتقا است.البته برخی از سرطان‌ها قابل درمان نیستند و باید صبر زیادی برای درمان آن داشته باشید تا ریشه کن شوند. با تمرکز دائم بر غربالگری و کشف درمان‌های موثر میزان بهبودی بیماری رو به افزایش می‌شود.اگر سرطان در مرحله پیشرفته است نباید امید خود را از دست بدهید. چراکه امید و مثبت فکر کردن خود درمان سرطان است. همچنین امروزه روش‌های جدید و جراحی‌های موثری برای درمان سرطان وجود دارند.

ابتلا به سرطان ارثی است یکی دیگر از باورها و افکار غلط درباره سرطان

برخی از انواع سرطان‌ها در خانواده‌های خاصی وجود دارند. اما بیشتر سرطان‌ها به طور مشخص از طریق ژنتیک منتقل نمی‌شوند و به ارث نمی‌رسند. در واقع تغییرات ژنتیک در طول زندگی افراد باعث بروز بیشتر سرطان‌ها می‌باشد. فقط تعداد کمی از سرطان‌ها ارثی هستند. شاید در برخی از خانواده‌ها امکان بروز یک نوع سرطان بیش از معمول باشد. اما چیزی که بیش از عوامل ارثی وجود دارد شیوه و نوع زندگی افراد است. عواملی مثل سیگار کشیدن و تغذیه و محیط در ابتلا به سرطان تاثیرگذار هستند.

یکی دیگر از باورهای غلط درباره سرطان این است که می‌گویند سرطان ارثی است. برخی از سرطان‌هایی که با ژنتیک به ارث می‌رسند بسیار کم است و این میزان 3 تا 10 درصد کل موارد ابتلا را تشکیل می‌دهد. امروزه افراد بیشتر عمر می‌کنند و احتمال مرگ و میر با سرطان بسیار کم است. شاید یکی از دلایلی که این باورهای غلط درباره سرطان وجود دارد این سات که ژن‌های جهش یافته با گذشت زمان در یک مرکز جمع می‌شوند.

اگر بیمار از وجود بیماری خود مطلع شود بیماری سرطان وخیم می‌شود

اطلاع از بیماری سرطان باعث بدتر شدن بیماری سرطان نمی‌شود. اصل مهمی که درباره اطلاع از بیماری اهمیت دارد این است که میزان نیاز بیماران به دانش متفاوت است. بنابراین هر بیمار بر اساس نیاز و خواسته‌هایش برخورد می‌کند. پس یکی از علت‌های این باور غلط درباره سرطان این است که بیمار اطلاعات کافی از بیماری خود ندارد. به همین دلیل باید دانسته‌های قبلی بیمار را سنجید. هر اندازه که بیمار علاقه مند است باید به او اطلاعات داد. در ایران نیز مانند دیگر نقاط جهان بیش از دو سوم بیماران مبتلا به سرطان دوست دارند که اطلاعاتی درباره بیماری خود کسب کنند. با اینکار فرد بیمار با بیماری سرطان خود بیشتر کنار می‌آید و درمان‌های خودش را بهتر پیگیری می‌کند. در دوره ابتدایی آگاهی از تشخیص بیماری وضعیت روانی بهتری را برای بیمار ایجاد می‌کند.

باورهای رایج غلط درباره سرطان و شیمی درمانی

یکی از باوزهای غلط درباره سرطان این است که شیمی درمانی و رایدتراپی بیمار به اطرافیان بیمار آسیب وارد می‌کند. شیمی درمانی و رادیوتراپی از شیوه‌ها و روش‌های درمان بیماری است.بیماری که با این روش‌ها درمان می‌شود ضرری را برای اطرافیان یمار ایجاد نمی‌کند. بنابراین این باور غلط درباره سرطان و شیمی درمانی را دور بیندازید.

هر نوع توده در بدن، سرطان است!!؟

یکی از باورهای غلط درباره سرطان این است که هر توده‌ای که در بدن شناسایی شود سرطان است. هر وضعیت غیر عادی نشانه سرطان نیست. بلکه شاید یک غده باشد که با یک جراحی ساده بتوان آن را برداشت. تنها چیزی که برای بهبود سرطان لازم دارید نگرش مثبت است. طرز فکر خوب به طور شگفت انگزی به بهبود حالت بیمار کمک می‌کند. تحقیقات ثابت کرده که بهترین و موثرترین راه درمان سرطان نگرش امیدوار و مثبت است.

استفاده از تلفن همراه یکی از باورهای غلط درباره سرطان

یکی از باورهای رایج غلط درباره سرطان استفاده از تلفن همراه است. یکی از دلایل ایجاد این تفکر غلط امکان تابش فرکانس رادیویی به عنوان نوع تابش غیر یونیزه است. زیرا بدن این اشعه را به خود جذب می‌کند. به گفته دانشمندان و طبق تحقیقاتی که انجام شده قرارگیری در معرض اشعه یونیزه شده از جمله اشعه ایکس باعث ابتلا به بیماری سرطان می‌شود نه استفاده از تلفن همراه. اشعه تلفن همراه اشعه فرکانس رادیویی غیر یونیزه سات و خطر ابتلا به سرطان را افزایش نخواهد داد. طبق تحقیقاتی که انجام شده هیچگونه اشعه فرکانس رادیویی غیر یونیزه باعث ابتلا به بیماری سرطان نمی‌شود و این موضوع یکی از باورهای غلط درباره سرطان است.

خطوط برق باعث ایجاد سرطان می‌شوند؟!!

این جمله هم یکی دیگر از تفکرات و باورهای غلط درباره سرطان است. میدان‌های مغناطیسی با فرکانس بسیار کم (ELF) تولید شده توسط خطوط برق، غیر یونیزه هستند. همانطور که می‌دانید اشعه‌های غیر یونیزه باعث ابتلا به سرطان نمی‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *