مقالات رادطب نقش جهان

تجهیزات اصلی پزشکی در بیمارستان‌ها

تجهیزات اصلی پزشکی

تجهیزات اصلی پزشکی در بیمارستان‌ها جزو نیازهای اولیه برای این مراکز درمانی هستند که در صورت وجودشان بیمار با ورود به بیمارستان نیاز و درمانش بدون پاسخ نمی‌ماند. لیستی از این تجهیزات وجود دارد که در بیمارستان ها به طور دائم در حال مصرف هستند و الزامی است که در انبار بیمارستان موجود باشند و به محض تمام شدن شارژ شوند. علاوه بر موارد مصرفی وجود یک سری از دستگاه‌ها که در روند تشخیص و درمان بیماری مورد نیاز هستند باید در زمان هتلینگ بیمارستان تامین و تهیه شوند. ماهیت خدمات درمانی به گونه‌ای است که نیاز به تمامی تجهیزات دارد و تمامی بیمارستان‌ها باید به یک مجموعه استاندارد از تجهیزات پزشکی مجهز باشند. در ادامه چند مورد از این اقلام را بررسی می‌کنیم.

دستگاه استرلیزه

بیمارستان‌ها می‌توانند منشاء گسترش عفونت و بیماری باشند از این رو وجود دستگاه‌های استرلیزه برای از بین بردن انواع قارچ، باکتری ، ویروس ، میکروب و سایر میکروارگانیسم‌های موجود در وسایل و تجهیزات پزشکی ضروری است. یکی از دستگاه‌هایی که در مراکز درمانی برای این منظور استفاده می‌شود دستگاه اتوکلاو است که در زمان کوتاه با فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب فرآیند استرلیزه و ضدعفونی را انجام می‌دهد.

چراغ جراحی

اتاق عمل و اتاق جراحی بیمارستان‌ها از بخش‌های حساس و حیاتی در این مراکز هستند که نیازمند تجهیزات بیمارستانی مختص به خود می‌باشند. یکی از تجهیزات اصلی در این بخش چراغ‌های جراحی هستندکه برای ایجاد شرایط نوری مناسب در حین جراحی برای پزشک جراح مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخلاف بساری از تجهیزات که در بیمارستان‌ها از انواع تعمیری استفاده می‌شوند تامین چراغ جراحی از این نوع جایز نیست و غیرممکن است.

تجهیزات و دستگاه بیهوشی

این دستگاه‌ها که به آنها Anesthesia machines گفته می‌شود تامین کننده‌ی دقیق گازهای پزشکی برای فراهم کردن سطح بیهوشی مناسب برای بیمار هستند. دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن بیهوشی به بخش مکش، دستگاه تنفس و دستگاه کنترل بیمار نیز مجهز هستند.

مانیتور بیمار از تجهیزات اصلی پزشکی

مانیتورها در واقع ال سی دی‌هایی هستند که معمولا وضوح تصویر بالایی دارند که در حین جراحی و بعد از آن نشان دهنده وضعیت عمومی و سلامت بیمار هستند. پرشک با کمک این مانیتور می‌تواند تصاویر فرآیند جراحی را مشاهده کرده و علائم حیاتی بیمار را چک کند.

دستگاه الکتروسرجری در بیمارستان‌ها

این دستگاه‌ها که به آنها دستگاه‌های جراحی الکترونیکی هم گفته می‌شود برای برش، انعقاد خون، شکاف و تغییر بافت استفاده می‌شوند. این دستگاه با ایجاد جریان الکتریکی باعث گرم شدن و سوختن بافت می‌شود که در نتیجه باعث کاهش خطر افت فشار خون و خونریزی زیاد می‌شود و دید جراح را به حداکثر می‌رساند.

دستگاه نوار قلب و دستگاه سونوگرافی

یکی از تجهیزات اصلی پزشکی در بیمارستان‌ها دستگاه نوار قلب است که فعالیت قلب را ثبت کرده، ریتم و اختلال در عملکرد قبل را تشخیص می‌دهد. وجود این دستگاه برای تشخیص ریتم طبیعی و غیر طبیعی قلب بیمار تحت درمان در بیمارستان ضروری است.

از تجهیزات بی چون و چرای بیمارستان‌ها دستگاه سونوگرافی است که بدون درد و اشعه وضعیت داخلی بدن بیمار را نشان می‌دهد. از این دستگاه برای بررسی چگالی و ساختار داخلی بدن و تشخیص اختلالات و کنترل رشد جنین در زمان بارداری استفاده می‌شود.

تخت و برانکارد بیمارستان

از تجهیزات مورد استفاده در هتلینگ بیمارستان‌ها تخت‌ بیمارستانی هستند که در بخش‌های مختلف از جمله اتاق جراحی و اورژانس کاربرد دارند و وجود آنها در پروسه تشخیص و درمان بیماری ضروری است.

یکی دیگر از اقلام اصلی در مراکز درمانی برانکارد یا stretcher  است که برای جابجایی بیمار در شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه شوک الکترونیکی یا دفیبریلاتور تجهیزات اصلی پزشکی

این دستگاه جزو تجهیزات کاملا ضروری در بیمارستان است که در زمان آریتمی‌های قلبی، فیبریلاسیون بطنی و تاکی کاردی و شرایط حاد مورد استفاده قرار گرفته و باعث بازیابی ریتم طبیعی قلب می‌شود.

گرمکن پتو و  گرمکن مایع

این تجهیزات برای مراقبت‌های حین جراحی مورد نیاز هستند. گاهی در زمان جراحی دمای بدن بیمار حفظ نمی‌شود و باعث عوارض بعد از جراحی مانند هیپوترمی شده که در نهایت باعث طولانی شدن روند درمان، طولانی شدن زمان بستری و خطر عفونت می‌شود. در چنین شرایط وجود این تجهیزات کاربردی خواهد بود.

دستگاه تست ورزش

روشی که اکثرا برای تشخیص بیماری قبل و عروق توصیه می‌شود تست ورزش است. در این روش به بدن فرد فعالیت بدنی و استرس تحمیل شده و وضعیت قلب مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع با کمک این روش وضعیت گردش خون و عملکرد قلب در زمان فعالیت فیزیکی بررسی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *