مقالات رادطب نقش جهان

چگونه یک بیمارستان بهتر و ایمن‌ تر بسازیم؟

بیمارستان بهتر و ایمن‌ تر

بیمارستان بهتر و ایمن‌ تر مانند هر ساختمان دیگری که ما ساعات زیادی از روز را در آنها می‌گذرانیم تاثیر زیادی بر احوال و رفاه ما دارد. در سال 1943 وینستون چرچیل به مجلس عوام انگلیس گفت: ما ساختمانهایمان را شکل می دهیم و پس از آن ساختمان‌ها ما را شکل می‌دهند. تحقیقات نشان داده است که طراحی موثر ساختمان به ویژه در بیمارستان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است اما متاسفانه اغلب از این پتانسیل چشم پوشی می‌شود. به عنوان مثال مطالعه‌ای اخیرا بر روی طراحی اتاق عمل به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیمارستانی انجام شده است که نشان می‌دهد چگونه طراحی مبتنی بر تحقیق می‌تواند سطح ایمنی و عملکرد را بهبود ببخشد.بیمارستان‌ها از لحاظ فنی از مراقبت‌های پزشکی مدرن پشتیبانی می‌کنند. اما اغلب بیماران آسیب پذیر به دلیل عفونت‌های غیر قابل پیشگیری، خطاهای دارویی و  در معرض آسیب هستند.

چرا نیاز به بیمارستان بهتر و ایمن‌تر داریم؟

بستری شدن در بیمارستان‌ها جزو خواسته‌های افراد نیست بلکه یک نیاز است که تمامی ما به آن احتیاح پیدا می‌کنیم.این نیاز در ترکیب با عواملی مانند درد، کاهش توانایی جسمی، ترس از اقدامات پزشکی و عدم اطمینان از آینده موجب به وجود آمدن استرس زیاد برای افراد می‌شود.تجهیزات بیمارستان و امکانات آن که پر سر و صدا، تاریک و ناخوشانید برای خانواده‌ها هستند استرس بیماران را بیشتر می‌کنند.

از آنجایی که بیمارستان‌ها برای مدت طولانی وجود داشته‌اند و همواره ساخت و بهره برداری آنها گران بوده است مهم است که بتوان از شواهد تجربی فروانی که موجود است برای هدایت طراحی ساختمان استفاده کرد.استفاده از این شواهد تجربی در طراحی نشان داده است که چگونه می‌توان بیمارستان‌ها را ایمن‌تر و میزان استرس افراد را کمتر کرد.

فاکتورهای مورد نیاز برای ساخت بیمارستان بهتر

در راستای کاهش استرس بیماران در بیمارستان، بالا بردن ایمنی بیمار و کارکنان، بهبود روحیه و بهره وری کارکنان بیمارستان متغیرهای طراحی شامل دسته‌های زیر هستند :

محیط صوتی که شامل سقف، کف و دیوار جاذب صدا، سر و صدای تجهیزات و موسیقی است.

محیط بصری بیمارستان مانند نور طبیعی، مناظر طبیعی قابل رویت از پنجره و کارهای هنری

ایمنی شامل کیفیت هوا و شرایط تهویه، تمیز کردن هرچه آسانتر سطوح، دسترسی بصری راحت کارکنان بیمارستان به بیماران و تجهیزاتی مانند بالابرها برای بلند کردن بیمار

راه یابی در بیمارستان که شامل ورودی ساختمان، تابلوها و نشانه‌ها، نقشه‌ی طبقات و میز اطلاعات است.

پایداری که مربوط به صرفجویی انرژی، مدیریت پسماند و مصالح ساختمانی است.

اتاق‌های بیمار از جمله در نظر گرفتن اتاق‌های یک تخته به نسبت اتاق‌های چند تخته، دسترسی بیمار به کنترل نور و دمای اتاق برای جلوگیری از تغییر وضعیت و تحرک آنها

فضای حمایتی برای خانواده‌ها مانند یک مکان راحت برای انتظار، تخت خواب شبانه در اتاق بیمار و فضای سبز بیرون از بیمارستان

فضای پشتیبانی کارکنان و پزشکان مانند کیفیت اتاق‌های جلسات و سایر بخش‌های بیمارستانی

طراحی بیمارستان‌ها با استفاده از شواهد و تجربه‌های موجود اگر به درستی انجام شود به نفع کلیه ذینفعان است. محیط بیمارستان هیچ گاه فضای دوست داشتنی برای بیماران نبوده است اما می‌توان با طراحی بیمارستان بهتر و ایمن‌ تر بهتر میزان استرس آنها را کمتر کرده تا از رفاه بیشتری برخوردار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *