مقالات رادطب نقش جهان

بازگشایی مدارس در دوران کرونا منطقی است؟!

بازگشایی مدارس در دوران کرونا

بازگشایی مدارس در دوران کرونا و الزامی شدن حضور دانش آموزان در مدارس توانسته به میزان بسیار چشمگیری نگرانی والدین را برانگیزد. اینکه هنوز کرونا به طور قطعی از بین نرفته است و هربار شاهد نمونه‌های جدید آن هستیم آیا این کار منطقی است؟ بهترین اقداماتی که والدین در این شرایط می‌توانند انجام دهند کدام است؟

در ادامه این مطلب از رادطب نقش جهان به تمامی این سوالات پاسخ داده‌ایم. تنها کافیست تا با ما همراه باشید.

با توجه به قوانین موجود، دولتمردان کشورهای مختلف موظف هستند که با در نظر گرفتن تمامی موارد از جمله؛ منافع و مضرات تحصیل، وضعیت سلامت عمومی و اجتماعی و سایر موارد دیگر برای الزامی نمودن حضور دانش آموزان در مدرسه، بهترین تصمیم ممکن را اتخاز نمایند.

بازگشایی مدارس ملزم به رعایت چه مواردی است؟

برای حفظ امنیت دانش آموزان بایستی تمامی اقدامات از جمله رعایت فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت در نظر گرفته شود. شاهد هستیم که با بازگشایی مدارس، افزایش شلوغی‌ها حتی برای کسب و کارها نیز بیشتر شده است. پس با شروع به کار مدارس، در کل رعایت موارد بهداشتی برای تمامی اصناف حساس‌تر خواهد شد.

تمامی مدارس موظف هستند تا نکات ایمنی برای جلوگیری از ابتلای دانش آموزان و معلمان به کرونا را در نظر بگیرند. درصورت ابتلای دانش آموزان به این بیماری، خانواده‌های آنها نیز می‌توانند در معرض کرونا قرار گیرند. در نتیجه باید توجه بسیار بالایی در این زمینه صورت پذیرد.

پیشنهادات کاربردی برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در مدارس

برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در مدارس به‌راحتی و با اندیشیدن تدابیر لازمه از جمله:

  • در نظر گرفتن ساعات شناور برای کلاس‌های درس و ساعت‌های تفریح
  • استفاده از فضاهای باز برای برگزاری کلاس‌های درس
  • شیفتی کردن مدارس
  • در نظر گرفتن مواد بهداشتی و ضد‌عفونی برای دسترسی همه دانش آموزان
  • داشتن بروز‌ترین اطلاعات از بیماری کرونا و وضعیت شیوع این بیماری توسط مدیران و معمان مدارس
  • جلوگیری از ازدحام دانش آموزان در زمان ورود و خروج
  • لغو کردن دورهمی‌ها و بازی‌های ورزشی شلوغ
  • چیدن میز دانش آموزان با فاصله‌های مناسب
  • تا حد امکان جلوگیری از تماس‌های فیزیکی دانش آموزان با یکدیگر

مسائل روانی معلمین و دانش آموزان را در نظر بگیرید

قطعا حضور معمان و دانش آموزان در چنین شرایط برای آنها بار روانی بسیاری دارد. به همین منظور است که باید این موارد را به دقت در نظر داشت. می‌توان با پرسش برخی سوالات از جمله:

  • چه توقعاتی از مدرسه برای اطمینان از سلامت روانی و امنیت خود دارند؟
  • برای حفظ سلامت روانی دانش آموزان و معلمین در صورت ابتلا به کرونا، مدرسه چه تدابیری می‌اندیشد؟
  • آیا در مدرسه مشاوران حضور دارند تا در صورت نیاز بتوانند از نظر روانی در کنار دانش آموزان باشند؟
  • آیا جلسات اولیا و مربیان برای رفع نگرانی‌های والدین در این زمینه صورت می‌گیرد؟
  • آیا این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت که دانش آموزان برای مدت زمان زیادی در مدرسه حضور نداشته‌اند و ممکن است از نظر درسی افت داشته باشند؟
  • آیا حمایت‌های لازم روانی از دانش آموزان انجام خواهد شد؟

با در نظر گرفتن تمامی این موارد و مهم‌ترین و اصولی‌ترین راه‌ها باید تلاش نمود تا از بروز مشکلات احتمالی با حضور دانش آموزان در مدرسه جلوگیری نمود. باید دقت داشت که هنوز بیماری کرونا ریشه کن نشده است و یک بی توجهی می‌تواند احتمال ابتلای این بیماری را افزایش دهد.

دانش آموزان را درک کنید

توجه داشته باشید که دانش آموزان بازه زمانی طولانی را از مدرسه دور بوده‌اند و به آموزش‌های مجازی عادت کردند. از نظر روانی در بسیاری از دروس افت چشمگیری داشته‌اند. وجود بحران بیماری از دیگر مشکلات می‌باشد. با وجود تمامی این استرس‌ها و اضطراب‌ها باید توجه کنید که کودکان شما نیازمند حس امنیت و حمایت می‌باشند. معلمان و اولیای مدرسه باید نهایت کوشش خود را در کاهش میزان استرس کودکان به کار بندند.

داشتن خستگی و اضطاب در کودکان بسیار طبیعی می‌باشد، پس در صورت وجود این موارد بدانید که نه تنها هیچ اشکالی وجود ندارد بلکه کاملا طبیعی است.

قطعا باید والدین با اولیا مدرسه و تمامی دولتمردان دست به دست هم دهند تا این شرایط را به حالت قبل و بسیار عادی بازگرداند. درست است که راهی دشوار می‌باشد، اما با هم دلی می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *