مقالات رادطب نقش جهان

سی سی یو (CCU) برای چه بیمارانی است و چه ویژگی دارد؟

سی سی یو (CCU)

سی سی یو (CCU) یکی از بخش‌های بیمارستان می‌باشد که در آن به مراقبت از بیمارانی با مشکلات قلبی، اختلال‌های ریتم قبلی، آنژین ناپایدار و دیگر عوارض قلبی که نیاز به درمان مداوم دارند، پرداخته می‌شود. در دسترس بودن پایش مداوم ریتم قلب توسط الکتروکاردیوگرافی یا دورسنجی (تله متری) یکی از ویژگی‌های اساسی بخش مراقبت‌های ویژه قلبی CCU می‌باشد. میانگین مدت زمان بستری در سی سی یو 1 تا 6 روز است و بعد از آن بیمار به بخش منتقل خواهد شد.

در بیان رابطه میان سکته قلبی و سی سی یو می‌توان گفت بعد از 24 تا 48 ساعت بعد از حمله قلبی، فرد در شرایط ناپایدار قرار دارد و باید در واحد CCU بماند. اما اگرچه احتمال مرگ در سی سی یو وجود دارد، اما نمی‌توان گفت سی سی یو همان کما است. زیرا در سی سی یو بیمار در حالت بیداری و هوشیاری به سر می‌برد اما در کما اینطور نیست.

در ادامه این مطلب از وب سایت مجموعه هتلینگ بیمارستانی رادطب نقش جهان بیشتر به سوال‌های شما از قبیل سی سی یو برای چه بیمارانی است؟ سی سی یو بدتره یا ای سی یو؟ مدت زمان بستری در سی سی یو؟ و …. خواهیم پرداخت.

سی سی یو برای چه بیمارانی است؟

بخش مراقبت‌های ویژه قلبی CCU (به انگلیسی: Coronary care unit) یکی از بخش‌های بیمارستان است که در آن از بیماران دچار مشکلات قبلی مراقبت‌های ویژه به عمل می‌آید. در واقع در این بخش بیمارانی که بیماری‌های قلبی حاد، شدید و ناپایدار دارند و نیاز به درمان تخصصی و نظارت شبانه روزی دارند، بستری می‌شوند. یکی از رایج‌ترین آن‌ها حمله قلبی حاد و یا نمونه دیگری از سندروم کرونری حاد می‌باشد.

بیماران مبتلا به این بیماری مستعد تغییرات وضعیتی غیرمنتظره و سریعی هستند و اصولا نیاز به درمان مداوم نظیر القای هیپوترمی خفیف یا مدیریت هدفمند دما دارند. در زیر به انواع بیمارانی که در CCU بستری می‌شوند، می‌پردازیم:

  • بیماران مبتلا به آنژین ناپایدار (حالتی که با درد قفسه سینه یا ناراحتی به سبب کاهش جریان خون به قلب همراه است)
  • بیمارانی که در وضعیت نقاهت بعد از عمل جراحی بای پس عروق کرونر می‌باشند.
  • بیمارانی که دچار نارسایی قلبی شدید بوده‌اند (بخصوص اگر فرد به شدت ناپایدار یا بیمار باشد یا نیاز به LVAD یا پمپ بالن داشته باشد)
  • افرادی که به تازگی تجربه یک حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) را داشته‌اند و به درمان‌های تخصصی و نظارت مداوم و دقیق نیاز دارند.
  • مبتلا به سندروم کرونری حاد، آریتمی‌های قلبی تهدید کننده حیات یا آنژین ناپایدار هستند.

ویژگی های مهم CCU

بیماران بستری شده در بخش CCU دارای بیماری‌های قلبی-عروقی نظیر آنژین ناپایدار، حملات قلبی، دیس ریتمی قلب و دیگر بیماری‌های قلبی می‌باشند و احتیاج به نظارت و درمان مداوم و تخصصی دارند. CCU معمولا برای تهیه الکتروشوک قلبی، نوار قلب، بالن‌های قلبی آئورتی و تنفس مکانیکی دارای تجهیزات دورسنجی از قبیل الکتروکاردیوگراف می‌باشد.

یکی از جنبه‌های منحصربفرد بخش مراقبت‌های ویژه قلبی CCU، تاکید فراوان بر نظارت مداوم قلب و عروق است. در این بخش به صورت مداوم ریتم قلب با استفاده از تجهیزات پیشرفته مورد بررسی قرار می‌گیرد. این ویژگی تیم پزشکی را قادر می‌سازد تا بتوانند با سرعت بالا به هرنوع تغییر در وضعیت قبلی بیمار پاسخ دهند.

عملکرد بخش مراقبت‌های ویژه قلبی CCU

بخش مراقبت‌های ویژه قلبی CCU دارای تجهیزات ویژه و پرسنلی جهت مدیریت و درمان بیماری‌های قلبی هستند. پرسنل و پزشکان بخش CCU برای مراقبت 24 ساعته از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی آموزش دیده‌اند. بخش CCU همانند سایر بخش‌های بیمارستان نظیر ICU، اتاق عمل، اتاق کار کثیف بیمارستان، اتاق تمیز، ایزوله و … یکی از بخش‌های مهم بیمارستان می‌باشد که نیازمند تجهیزات اصلی پزشکی در بیمارستان هاست.

رعایت بهداشت محیط بیمارستان و تجهیزات اتاق عمل و بخش CCU با توجه به احتمال مرگ در سی سی یو بسیار مهم است. ضربان قلب بیماران بستری در CCU توسط یک مانیتور قلبی تجزیه و تحلیل شده و در صورت هرگونه آریتمی جدی، برای هشدار به کارکنان به صدا درمی‌آید. برخی از بیماران برای کنترل مداوم فشار خون، کاتترهای موقتی در شریانشان قرار می‌گیرد.

افرادی که نارسایی شدید قلبی دارند نیز برای کمک به پمپاژ خون نیاز به یک بالن داخل آئورت (IABP) یا دستگاه کمی بطن چپ (LVAD) دارند. از طرفی افراد در CCU به آزمایش‌های تخصصی نظیر اکوکاردیوگرام، الکتروکاردیوگرام، رادیوگرافی قفسه سینه و آزمایش خون و … نیاز دارند که این بخش برای این آزمایشات مجهز است.

تجهیزات موجود در بخش سی سی یو

در زیر به برخی از تجهیزات موجود برای سکته قلبی و سی سی یو پرداخته می‌شود:

  • هولترینگ ریتم
  • تخت معاینه و تخت‌های قابل کنترل
  • هولترینگ فشار خون
  • تشک‌های مواج برای پیشگیری از زخم بستر
  • سیستم مانیتورینگ مرکزی
  • پالس اکسیمتر
  • پمپ سرم
  • بالون پمپ
  • ترالی احیا (اورژانسی)
  • و….

آیا سی سی یو همان کما است؟

شاید برخی تصور کنند سی سی یو همان کما است؛ اما این تصور اشتباه می‌باشد. زیرا CCU بخش مراقبت ویژه برای بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی است. اما کما وضعیتی است که در آن بیمار در اثر ضربه مغزی زندگی عادی و هوشیاری خود را از دست می‌دهد.

تفاوت icu و ccu چیست؟

ICU برای بیماران مبتلا به جراحات شدید و تهدید کننده از ضربه شدید تا نارسایی اندام‌های متعدد و عوارض ناشی از عمل جراحی پرخطر است. این درحالی است که بخش CCU مختص بیماران قلبی و عروقی که دچار حملات قلبی، نارسایی شدید قلبی و آنژین ناپایدار هستند می‌باشد.

مدت زمان بستری در سی سی یو چقدر است؟

میانگین بستری در CCU برابر با 1 تا 6 روز است که بعد از آن بیمار به بخش جایی که مراقبت کمتری دریافت می‌کند، منتقل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *